Glütensiz Diyette Nasıl Kilo Verilir?

Glütensiz diyette kilo vermek için glütensiz atıştırmalıklar tercih ederek kendinize ara öğünler oluşturabilirsiniz.

Glütensiz Diyette Nasıl Kilo Verilir?

Çölyak hastalığı veya glüten duyarlılığı; ishal, karın şişkinliği, ağrı, kusma, kemik erimesi, nöropati, iç kanama ve bazı karaciğer rahatsızlıklarına neden olabilecek kronik problemlerdir. Bu koşullardan herhangi birine sahipseniz, semptomları kontrol altına almanın ve önlemenin tek yolu, kesinlikle glütensiz bir diyet uygulamaktır. Piyasada satılan glütensiz ürünlerin çoğu kilo almanıza neden olabilir. Ayrıca, bu ürünler; şeker içerdiği için vitamin, lif, mineral ve besin değerleri düşüktür. Bunların yerine sebze ve meyveler, glütensiz kepekli tahıllar, baklagiller, yağsız proteinler, fındık ve tohumlar, az yağlı süt ve sağlıklı yağları tüketmek daha doğrudur. Peki, glütensiz diyette nasıl kilo verilir? İşte, sağlıklı bir glütensiz diyet için en faydalı yöntemler:

1. Diyet Öncesinde Doktorunuza Danışın

Çölyak hastalığı veya glüten duyarlılığı nedeniyle glütensiz diyete başlamadan önce, mutlaka doktorunuza danışın. Çoğu zaman bu kronik rahatsızlıkları olan insanlar, uygun diyet yapmadıkları için kilo kaybı yaşarlar. Bu durum, genellikle yemek yeme korkusuna ek olarak, aşırı kalori alımı ve diğer besin maddelerinin emiliminden kaynaklanır. Doğru bir diyet yardımıyla kilo almayı denemek yararlı olabilir. Ancak, aşırı kilo alımından kaçınmak gerekir. Bu nedenle, sizin için ne kadar kilo vermenin uygun olacağı konusunda mutlaka doktorunuza danışmalı ve birlikte doğru diyet planları hazırlamalısınız. Ayrıca, Çölyak hastalığı ve glüten hakkında uzmanlaşmış bir diyetisyenden de yardım alabilirsiniz.

2. Kalorilerinizi Yönetin

Tüm diyet yöntemlerinde olduğu gibi, glütensiz diyette de kilo vermenin en iyi yolu, aldığınız toplam kalori miktarına dikkat etmektir. Güvenli bir şekilde kilo vermek için günlük kalori miktarınızı yaklaşık 500 kalori azaltmalısınız. Bu yöntem, her hafta yaklaşık 1-2 kilo vermenizi sağlayabilir. Sağlıklı bir vücuda sahip olmak için bu şekilde yavaş ve kademeli kilo vermeyi hedeflemelisiniz. Herhangi bir günde tükettiğiniz tüm yiyecek ve içecekler ile aldığınız toplam kaloriyi not edin. Kilo vermek için bulduğunuz bu kalori miktarından 500 kalori çıkararak diyetinize başlayabilirsiniz. Ancak, günlük olarak 1.200 kaloriden daha az tüketmemelisiniz. Aksi durumda safra kesesi taşı oluşumu, aşırı yorgunluk ve diğer yan etkilerle karşılaşabilirsiniz.

3. Yağsız Proteinleri Tercih Edin

Her ne kadar birçok yiyecekte glüten bulunduğu varsayılsa da glütensiz yiyecek sayısı oldukça fazladır. Ayrıca, protein dengeli ve düşük kalorili bir diyet için çok önemlidir. Vücutta yakıt görevi yapan proteinler kilo vermeye yardımcı olur ve gün boyunca mutlu olmanızı sağlar. Bu yüzden, her öğünde yeterince protein almaya özen gösterin. Glütensiz proteinleri deniz ürünleri, kümes hayvanları, yumurta, az yağlı süt, yağsız sığır eti, fasulye ve fındık gibi yiyeceklerden doğal olarak elde edebilirsiniz. Bunlara ek olarak, sebze ve meyveler de tamamen glütensizdir. Bu yüzden, günlük ortalama 5 porsiyon kadar sebze ve meyve tüketmeye çalışmalısınız.

4. Tamamen Glütensiz Kepekli Tahıllar Tüketin

Çölyak hastalığı veya glüten duyarlılığına sahip olmanız, tahıl veya tahılla yapılan yiyecekleri tüketemeyeceğiniz anlamına gelmiyor. Buğday, arpa ve çavdar gibi tahıllar ve bu ürünlerden elde edilen unlar Çölyak veya glüten hassasiyeti bulunan kişiler tarafından tüketilmemelidir. Ayrıca; ekmek, makarna, çörek, gözleme ve tahıl gevrekleri de glüten içeren tahıllardan yapılan yiyeceklerdir. Ancak, endişe etmeden tüketebileceğiniz ve aynı zamanda protein ve lif deposu olan glütensiz tahıllar da oldukça fazladır. Örneğin; kinoa, kahverengi pirinç, darı, glütensiz yulaf, mısır, fındık unu ve karabuğday gibi glüten içermeyen yiyecekleri her gün 2-3 porsiyon tüketmenizde sakınca yoktur.

5. Glütensiz Atıştırmalıklarla Ara Öğünler Oluşturun

Glütensiz diyette kilo vermek için glütensiz atıştırmalıklar tercih ederek kendinize ara öğünler oluşturabilirsiniz. Sağlıklı atıştırmalıklar, kilo verme planınıza mükemmel bir katkı sağlayabilir. Bu yiyecekler ihtiyacınız olan enerjiyi sağlayarak bir sonraki yemek saatine kadar sizi taşıyabilir. Fakat; kalorisi, yağı ve şekeri yüksek olan atıştırmalıklar iyi bir seçenek değildir. Kalori miktarı 150 veya daha az olan atıştırmalıkları deneyerek kalori hedefinize daha kolay ulaşabilirsiniz. Besleyici glütensiz atıştırmalıklar arasında iyi haşlanmış yumurta, meyveli yağsız yoğurt, kurutulmuş meyve, fındık, humus ve doğranmış sebzeleri sıralayabiliriz.

6. Yiyeceklerinizi Evinizde Hazırlayın

Glüten içerdiği için ekmek, makarna ve tahıl ürünleri gibi istediğiniz yiyecekleri tüketememek oldukça zordur. Bu yüzden, Çölyak hastalığı veya glüten hassasiyetinizi dikkate alarak sevdiğiniz yiyecekleri evinizde hazırlayabilirsiniz. Yiyeceklerinizi hazırlamak için glütensiz un karşımı satın alarak ekmek, krep, waffle ve pizza gibi birçok yiyeceği düşük kalorili bir şekilde yapabilirsiniz. Ayrıca, yiyeceklerinizi evinizde hazırladığınızda, içerisindeki toplam şeker, yağ ve kalori miktarı konusunda endişeye kapılmazsınız.

7. Diyetinizi Egzersiz İle Destekleyin

Egzersiz yapmak bütün diyet çeşitlerinin olmazsa olmaz aktivitelerinden biridir. Glütensiz diyette etkili bir şekilde kilo vermek için her hafta yaklaşık 150 dakika boyunca kardiyo yapmanız çok faydalı olacaktır. Egzersiz yaparken eğlendiğiniz aktiviteler seçmeniz daha iyi motive olmanıza yardımcı olur. Örneğin; spor salonunuzda ya da bir parkta yürüyüş yapma, koşma, yüzme veya kardiyo aletleri ile çalışmayı deneyebilirsiniz. Kardiyo aktivitelerine ek olarak, haftada 1 - 2 gün kuvvet antrenmanı yapabilirsiniz. 20 dakika kadar kuvvet antrenmanı yaparak kaslarınızın daha etkili çalışmasını sağlayabilir ve uzun vadede daha çabuk kilo verebilirsiniz.

8. Stresten Uzak Durun

Stres, hemen herkesin hayatında olan bir duygudur. Ancak, Çölyak hastalığı veya glüten duyarlılığı ile mücadele ederken aynı zamanda stresinizi yönetmek çok zor olabilir. Stres, bazı insanlarda kilo almayı tetiklerken bazı insanlarda ise aşırı kilo kaybına neden olabilir. Bu durumun nedeni, vücudunuzdaki bazı hormonların yüksek seviyelerde bulunmasıdır. Kronik hale gelen bir stres durumu yaşıyorsanız tıbbi destek almayı deneyebilirsiniz. Bunun dışında, ailenizden birisi veya bir arkadaşınız ile konuşmayı deneyebilirsiniz. Ayrıca, sizi sakinleştirmeye yardımcı olabilecek günlük tutma, yürüyüşe çıkma ve müzik dinleme gibi aktiviteler de yapabilirsiniz.

9. Her Gece Yeterince Uyuyun

Her gece yeterince uyumak kilo vermek için çok önemlidir. Eğer yeterince uyuyamıyorsanız, kilo vermeniz zorlaşabilir. Araştırmalar, geceleri 7 saatten daha az uyuyan insanların fazla kilolu olma ihtimalinin çok yüksek olduğunu gösteriyor. Çünkü, yeterince uyumadığınızda açlık hormonunuzun seviyesi yükselir. Bu durum, gün içerisinde kendinizi daha aç hissetmenize ve daha fazla yiyecek tüketmenize neden olur. Bu yüzden; her gece yatağa mümkün olduğu kadar erken gitmeye ve toplamda 7 - 9 saat kadar uyumaya özen göstermelisiniz.

Sağlıklı bir glütensiz diyet için yukarıdaki yöntemlerin uygulanması oldukça kolaydır. Yine de bu yöntemleri denemeden önce doktorunuza danışmayı ihmal etmemelisiniz.

17 May 2020 - 19:44 - Sağlık --- Okunma

Son bir ayda habergundem.com.tr sitesinde 155 gösterim gerçekleşti.


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Haber Gündem Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Haber Gündem hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Haber Gündem editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Haber Gündem değil haberi geçen ajanstır.




Anket Covid-19 İktidarları Güçlendirdi mi?